“Clippingˮ thinking of pupils (ptudents) as a norm and a condition of modern education

  • Inna Knysh Sumy National Agrarian University
Keywords: “clipping”, sedentaries, neonomads, dementia, norm

Abstract

It is noted that global informatization along with the traditional types of consciousness and thinking of nomads and sedentaries caused the appearance of “clipping” in the neonomads. The article identifies the preconditions of its appearance, its positive and negative aspects. The definitions of “clip” and “blip” have been analyzed and the conclusion has been made that these concepts are related to different sources of information: “blip” – gleaning the information from the screen, and “clip” – from various sources, therefore the concept of “blip” is much narrower than “clip”. It is proposed to use them as synonyms, taking into account that they reflect the same phenomenon – “clipping”. Traditional and “clip” types of consciousness and thinking have been analyzed in comparison with dementia, norm, anomaly, deviation, and genius. The traditional type proves to extremely slowly respond to the rapid changes in the modern world, where knowledge is the main resource. The author emphasizes that for the modern society “clipping” is a norm and manifestation of genius because Pupils (Students), Teachers (Professors) are interested in constant changes; they quickly respond to the labor market requirements as well as development and introduction of innovations when information prevails. A new modern motto is suggested for people with the “clip” thinking type, “The one, who not only possesses information but knows how to find, use and manage it, runs the world”. It is stated that Pupils (Students), Teachers (Professors) and the entire educational sector are currently in a state of “stable imbalance”, so the introduction of ICT, advanced methods, techniques and mixed learning in education should contribute to preserving the integrity of consciousness and stability of people with “clipping”, as well as their acquisition of the ability to self-cognition, self-organization and self-improvement using postfigurative, cofigurative and prefigurative types of cultural exchange. The article considers several variants of developing the relations of Pupils (Students) and Teachers (Professors) on the basis of partnership, coaching, facilitation, mutual assistance, etc. The emphasis is laid on the necessity to promote the disclosure and realization of creative and resourceful qualities, abilities and opportunities throughout the life owing to a modernized, expanded and extended Lifelong Learning strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Аксёнов Л. Б. “Клиповое мышление: гениальность или деменция” Современное машино-строение. Наука и образование : материалы 4-й Междунар. науч.-практ. конф. / под ред. М. М. Радкевича и А. Н. Евграфова. – СПб. : Изд-во Политехн. ун-та, 2014.– С. 3–9.
2. Aттали Ж. На пороге нового тысячелетия / Ж. Аттали: [пер. с англ.]. – М. : Междунар. от-ношения, 1993. – 135 c.
3. Бахтіна Г. П. Інформатизація суспільства та проблема “кліпового мислення” / Г. П. Бахтіна [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://kpi.ua/1102-7
4. Бубич О. А. Клиповое мышление и организация педагогического процесса в ВУЗе // Мо-делирование эффективной речевой коммуникации в контексте академического и профес-сионально ориентированного взаимодействия : сб. науч. ст. / под общ. ред. О. В. Лущинской, Е. В. Савич. – Минск. БГУ, 2016. – С. 65–71.
5. Буданов В. Методология и принципы синергетики. Філософія освіти / В. Буданов. – К. : Майстер-клас, 2006. – Вип. 1 (3). – С. 143–172.
6. Гиренок Ф. И. Метафизика пата (косноязычие усталого человека) / Ф. И. Гиренок. – М. : Лабиринт, 1995. – 201 с.
7. Гирш В. Гениальность и вырождение / В. Гирш. – СПб. : ФЭРИ–В, 2005. – 226 с.
8. Гоббс Т. Левіафан, або Суть, будова і повноваження держави церковної та цивільної. пер. з англ. : Р. Димерець, В. Єрмоленко, Н. Іванова, Є. Мірошниченко, Т. Олійник ; передм. та прим. : Т. Польська та В. Малахов. – К. : Дух і Літера, 2000. – 600 с.
9. Делёз Ж., Ф. Гватари. Тысяча плато: Капитализм и шизофрения / пер. с франц. и послесл. Я. И. Свирского ; науч. ред. В. Ю. Кузнецов. – Екатеринбург : У-Фактория ; М. : Астрель, 2010. – 895 с.
10. Достоевский Ф. М. Бесы : роман / Ф. М. Достоевский. – М. : Славянка, 1994. – 416 с.
11. Карпенко Т. М. Людство як суб’єкт і як об’єкт NBICS-конвергенції. Філософія науки: традиції та інновації / Т. М. Карпенко. – 2013. – № 1 (7). – C. 278–288.
12. Книш І. В. Кліпове мислення як норма та прояв ґеніяльності. Нові виміри духовності на початку ХХІ століття : матеріали VI Міжнародної on-line конференції (24 – 25 травня 2018 року, Сумський державний університет) / за ред. проф. І. П. Мозгового. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2018. – С. 48–49.
13. Книш І. В, Кочубей Н. В. Технологічні аспекти становлення нової освітньої парадигми. Інформаційні технології і засоби навчання : електронне наукове фахове видання Ін-т ін-форм. технологій і засобів навчання АПН України, Ун-т менеджменту освіти АПН Украї-ни. – 2017. – Т. 60. – № 4. – C. 181–194 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/1600/1206
14. Кутырёв В. А. Время Mortido / В. А. Кутырев. – СПб. : Алетейя, 2012. – 336 с.
15. Ленин В. И. Полн. собр. соч. / В. И. Ленин. – Т. 23. – 5-е изд. – М. : Изд-во полит. лит., 1967. – 595 с.
16. Лихачёв Д. С. О русской интеллигенции // Новый мир. – 1993. – № 2. – С. 3–9.
17. Лук’янець В. С. NBICS-технологічна цивілізація: обрії майбутнього // Науковий вісник НУБІП України. – Серія: Гуманітарні студії. – 2014. – № 203. – C. 74–80.
18. Мид М. Культура и мир детства : избр. произв. / М. Мид. – М. : Наука, Гл. ред. вост. лит., 1988. – 429 с.
19. Митягина Е. В. “Клиповое сознание” молодёжи в современном информационном обще-стве // Социология и социальная работа. Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. – Серия Социальные науки. – 2009. – № 3 (15). – С. 53–59.
20. Модернізація змісту вищої природничої і технічної освіти в умовах переходу до нанотех-нологій : монографія / К. Корсак, Ю. Корсак, З. Тарутіна, А. Похресник, Г. Козлакова, А. Гуржій та ін. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 160 с.
21. Ницше Ф. По ту сторону добра и зла : сочинения / Ф. Ницше. – М. : Эксмо ; Харьков : Фолио, 2007. – 848 с.
22. Новый большой англо-русский словарь : в 3 т. / под ред. Ю. Д. Апресяна, Э. М. Медниковой. – М. : Рус. яз., 1993–1994. – Т. I. – 832 с.
23. Оруэлл Д. “1984ˮ и эссе разных лет : роман и художественная публицистика Д. Оруэлл. – М. : Прогресс, 1989. – 386 с.
24. Пелевин В. О. Generation “Пˮ : повести, рассказы / В. О. Пелевин. – М. : Эксмо, 2012. – 606 с.
25. Cеменовских Т. В. “Клиповое мышление” – феномен современности. Оптимальные ком-муникации (OK): эпистемический ресурс Академии медиаиндустрии и кафедры теории и практики общественной связности РГГУ. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://jarki.ru/wpress/2013/02/18/3208/
26. Сироткин Л. Ю. Творчество и креативность: возможности понятийного компромисса. Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. – 2015. – № 3. – С. 82–86.
27. Тоффлер Е. Третя хвиля : з англ. пер. А. Євса. – К. : Вид. дім “Всесвітˮ, 2000. – 480 с.
28. Фрумкин К. Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста // Ineternum. – 2010. – № 1. – С. 28–36.
29. Хоружий С. С. Проблема Постчеловека, или трансформативная антропология глазами синергийной антропологии. Философские науки. – М. : Гуманитарий, 2008. – № 2. – С. 10–31.
30. Юнг К. Г. Избранное / К. Г. Юнг. – Минск : Попурри, 1998. – 448 с.
31. Hiltz S. R., Turoff M. The Network Nation: Human Communication via Computer. – Cam-bridge: MIT Press, 1993. – 557 p.
32. Twenge J. M. i Gen: Why Today's Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy and Completely Unprepared for Adulthood and What That Means for the Rest of Us. – New York: ATRIA Books, 2017. – 352 p.
Published
2018-06-21
How to Cite
Knysh, I. (2018) ““Clippingˮ thinking of pupils (ptudents) as a norm and a condition of modern education”, Worldview – Philosophy – Religion, 13, pp. 89-100. doi: https://doi.org/10.21272/wpr.2018.13.11.
Section
Articles