“World sensitivity” as a worldview and the basis for the creative method of G. Gavrilenko - the artist

  • Sergiy Pobozhii Sumy State University
Keywords: Grigoriy Gavrilenko, graphics, illustration, creative method, artist

Abstract

The article considers the works of Ukrainian artist Grigory Gavrilenko. The “world sensitivity” is marked as a sign of the worldview and the basis of the creative method of the artist. Attention is paid to the cultural-philosophical concept as a methodological ambition of the artist's artistic practice. The searches of female images in the illustration to the book “Vita Nova” by Dante Aligieri and to the poetry by A. Pushkin are analyzed. The features of universalism in creativity are defined in the context of the development of the ideological and cultural-philosophical concept of G. Gavrilenko.The understanding of the role of art by the Ukrainian artist as a force directed toward Light and Good is pointed out. The role of the category of harmony in creativity is important. The emphasis is on the concept of a fundamentally new compositional construction of the drawings to Dante's work “Vita Nova”, which is based on calm verticals and horizontals. The image of Beatrice in the context of the search for female images by the artist in the 60's of the twentieth century. The fundamental work “Two Women in Nature” from the collection of the National Art Museum in Kyiv and its influence on the formation of a fine system. The analogy of the female image of the triptych “Summer” from the collection of the Sumy Regional Art Museum with the corresponding image to the book “Vita Nova” is conducted.
The emphasis is on the idea of “global sensitivity” in the analysis of works A. Pushkin by F. Dostoevsky. The article points that the emergence of the cycles of illustrations called “Suite inspired by Pushkin's lyric poetry”, drawings with pencil, pen and ink “The search for female images” and colored linogravures in the 70's of the twentieth century became the next stage and the creative style of the artist. Diptych “Mikhailovskoe” and its role in the cycle of works on Pushkin's themes. Lifeliness as an element of the worldview of Pushkin and G. Gavrilenko. It is noted that due to the sensitivity of the Ukrainian artist G. Gavrilenko to the world culture his art is the property of European culture of the twentieth century. The corresponding stylistics of works to the poetry of Pushkin in the sense of the artist's understanding of the concept of “style of the era” and “artist style” is recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Абрамсон М. Л. От Данте к Альберти. – М. : Наука, 1979. – 172 с.
2. Антоненко Б. Одкровення від Григорія Гавриленка // Українська культура. – 1998. – № 3. – С. 28.
3. Бардік М. А. Діалог культур : європейське Середньовіччя в образах українського художника Григорія Гавриленка // Арт–простір : науковий журнал / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Київ нац. ун-т ім. Т. Шевченка ; редкол. : Ю. В. Романенкова, С. Б. Ніконова, Л. В. Бех, Ю. Л. Афанасьєв та ін. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. – Вип. 2 – С. 46–52. – 144 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://im.kubg.edu.ua/images/1212/art-prost_2017.compressed.pdf
4. Воздушные чернила / сост. М. Баталин. – Киев : Факт, 2000. – 256 с.
5. Герман Є. Нова пластична мова 1960-х : кольорова ліногравюра Григорія Гавриле-нка // Художня культура. Актуальні проблеми. – 2010. – Вип. 7. – С. 372–385 [Еле-ктронний ресурс]. – Режим доступу : http : // www.mari/kiev/ua/PDF_2011/Hud-Kultura_7-2010/372-385
6. Григорий Иванович Гавриленко : каталог. Живопись. Графика. Книжная иллю-страция / Союз художников Украины, Киевская организация Союза художников Украины / авт. вст. ст. А. Заварова ; сост. А. Заварова, Л. Соляник. – Киев, 1985. – 1 арк., склад. у 8 с. ; іл.
7. Григорій Гавриленко : альбом / авт вст. ст. Б. Б. Лобановський. – К. : Мистецтво, 1968. – [32 c.].
8. Грущенко Т. Самобутній майстер // Культура і життя. – 1996. – 31 січ. – № 5 (3734). – С. 4.
9. Данте Алигьери. Новая жизнь / пер. А. Эфроса ; худ. Е. Трофимова. – М. : Худож. лит., 1985. – 167 с.
10. Заварова Г. Колись буде музей ?.. Чи поцінуємо належно Григорія Гавриленка, або невеселі думки на виставці його творів // Культура і життя. – 1996. – 14 лют. – № 7 (3736). – С. 2.
11. Заварова А. Відблиск повноти. Син гармонії Григорій Гавриленко // Музейний провулок. – 2004. – № 2 (2). – С. 86–93.
12. Заварова Г. Метафізика твірної лінії // Синтези. – 1994. – № 1. – С. 10–15.
13. Заварова А. Григорий Гавриленко // Творчество. – 1986. – № 8. – С. 6–7.
14. Заварова А. Художник Григорій Гавриленко // Наука і культура : Україна : що-річник / О. Сергієнко (головн. ред.) та ін. – Київ : Знання, 1986. – Вип. 20. – 496 с.
15. Искусство украинских шестидесятников / ред.-сост. О. Балашова, Л. Герман. – К. : Основы, 2015. – 384 с.
16. Кривенко М. Що дав мені Григорій Гавриленко ? // Галерея. – 2002. – № 3–4. – С. 26–27.
17. Лотман Ю. М. Александр Сергеевич Пушкин. Биография писателя : пособие для учащихся. – Ленинград : Просвещение. Ленинградское отделение, 1982. – 255 с.
18. Мандельштам О. Э. Сочинения. В 2-х т. / сост. и подгот. текста С. Аверинцева и П. Нерлера ; коммент. П. Нерлера. – М. : Худож. лит., 1990. – Т. 2. – 464 с.
19. Павельчук І. Неоплатонізм мистецтва Григорія Гавриленка // Образотворче ми-стецтво. – 2008. – № 4 (68). – С. 68–71.
20. Петрова О. Високість їхньої дружби // Вітчизна. – 1986. – № 4. – С. 197–201.
21. Петрова О. Діалоги з Хроносом // Образотворче мистецтво. – 1992. – Ч. 2. – С. 47–49.
22. Петрова О. Мистецтвознавчі рефлексії : історія, теорія та практика образотв. мистец. 70-х років ХХ ст. – початку ХХІ ст. : зб. ст. – Київ : КМ Академія, 2004. – 400 с.
23. Петрова О. Советские иллюстраторы Данте // Искусство книги 68/69.– М. : Книга, 1975. – Вып. восьмой. – С. 116–25. – 207 с.
24. Петрова О. Третє око : мистецькі студії : монографічна збірка статей / Інститут проблем сучас. мист. НАМ України. – К. : Фенікс, 2015. – 480 с.
25. Побожій С. Звук лінії і фарби. Г. Гавриленко з колекції Сумського художнього музею // Сумська старовина. – 1999. – № V–VІ. – С. 174–179 [Електронний ре-сурс]. – Режим доступу : https : //essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57451
26. Пушкин А. С. Лирика / составл. А. Заваровой ; илл. художн. Г. Гавриленко. – К. : Дніпро, 1987. – 197 с.
27. Светлое имя Пушкин / сост., коммент. В. В. Кунина. – М. : Правда, 1988. – 608 с.
28. Скляренко Г. “Новий” живопис 1960-х років у контексті часу та історичній пе-рспективі // Родовід. –1995. – Ч. 3 (12). – С. 6–19.
29. Смирний Ю. Алімпій плюс Пікассо – що се ? (ерудиту – стисла нота) // Гале-рея. – 2011. – № 1– 2 (43– 44). – С. 58–60.
30. Соляник Л. Художник Григорій Гавриленко // Образотворче мистецтво. – 1985. – № 4. – С. 20–21.
31. Титаренко О. Григорій Гавриленко. 34 кроки до гармонії (до виставки у “Сові-арті” 9.04 – 21.04. 2002) // Галерея. – 2002. – № 2 (10). – С. 30.
32. Ткаченко В. Гармонія, дарована простору. До 80-річчя від дня народження Гри-горія Гавриленка // Земляки : альманах Сумського земляцтва в Києві.– Суми : Со-бор, 2007. – Вип. 4. – С. 96–98. – 271 с.
33. Ткаченко В. Григорій Гавриленко (1927–1984). Живопис. Графіка. Книжкова ілюстрація : каталог творів з колекцій Сумського та Лебединського художніх музе-їв. – Суми : Університетська книга, 2007. – 32 с.
34. Ткаченко В. Ілюстрації до російських народних і авторських казок Григорія Га-вриленка в зібранні СХМ // Художній музей : збірник статей і матеріалів (до 85-річного ювілею Сумського обласного художнього музею ім. Н. Онацького). – Су-ми : Університетська книга, 2005. – С. 142–146. – 170 с.
35. Ткаченко В. М. Книжкова графіка Григорія Гавриленка в зібранні Сумського художнього музею імені Н. Онацького та приватної колекції (до 90-річчя від дня народження Г. І. Гавриленка (1927–1984) // Сіверщина в історії України : наук. вид. / Національний заповідник “Глухів” та ін. – Глухів-Київ : Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК, 2017. – Вип. 10. – 474–479. – 511 с.
Published
2018-06-21
How to Cite
Pobozhii, S. (2018) “‘World sensitivity’ as a worldview and the basis for the creative method of G. Gavrilenko - the artist”, Worldview – Philosophy – Religion, 13, pp. 182-192. doi: https://doi.org/10.21272/wpr.2018.13.20.
Section
Articles